Lär känna din egen emotionella mognad

Häromdagen skrev jag om att ta pulsen på människors emotionella mognad. Men hur ser din egen mognadsgrad ut?

Obekvämt att bli medveten

Det är ofta enklare, och kanske framför allt skönare, att identifiera andras omognad. Den egna kan vara både svårare och klart mer obekväm att se och lära känna.

Att ta emot andras gränser är verkligen inte alltid en lätt sak. Det är lätt att ta dem personligt, ta dem som ett avvisande eller känna att vi har gjort fel. Men inget av det behöver stämma!

Lär känna dina reaktioner

Genom att börja titta mer medvetet på vad som händer inom dig när någon delar sina gränser, kan du få värdefull information om dig själv. Genom att lära känna dina reaktioner istället för att döma dem, kan du träna dig på att bli mer närvarande med andra istället för att hamna hos dig själv så fort någon delar sina gränser.

Att ta pulsen på din egen emotionella mognad kräver att du kan se på dig själv med lite distans. Framförallt blir det viktigt att kunna pausa och se mitt i en reaktion, vilket sannerligen inte alltid är lätt. Men det går!

Reaktioner är viktiga ledtrådar

Nästa gång någon delar en gräns med dig, det vill säga information om dem själva, var då lite extra nyfiken på vad som händer i dig. Hur känns det? Vart i kroppen känns det? Känns det som om du vill fly? Stänga ner? Gå till attack? Eller försöker du lägga i en extra växel av inställsamhet?

Det går nämligen att lära känna dina reaktioner genom att bli medveten om responserna som är kopplade till vårt sympatiska nervsystem. De är mer kända som fight och flight, kamp och flykt. Utöver de två finns även freeze, att spela död och på senare år har även responsen som kallas fawn blivit alltmer intressant. På svenska pratar vi om inställsamhetsresponsen.

Fokusera inåt

Genom att vara nyfiken på hur din kropp reagerar kan du få värdefull information om dina mönster. Genom att rikta uppmärksamheten inåt till kroppen lugnar du samtidigt hjärnans alla tankar, eftersom den är upptagen med att studera vad som händer i din kropp. Härifrån kan du lättare skapa en paus som kan hjälpa dig att lära känna dina reaktioner.

Själv spelade jag nästan uteslutande död, blev inställsam ibland men kunde även reagera med att gå till attack verbalt. Och jag hamnar såklart där fortfarande oftare än jag skulle önska!

Är intresserad av att få djupare förståelse för dina gränser? Passa då på att anmäla dig till min kurs Gränser i Relationer.

Berörde det här inlägget dig på något sätt? Lämna gärna en kommentar och låt mig läsa dina tankar.

Vill du ha mer?

Tyckte du om inlägget? Du kan läsa fler inlägg på samma ämne här.

Vill du ta del av fler av mina tankar? Då kan du anmäla dig till mitt månadsbrev.

Vill du boka mig för en föreläsning, kontakta mig då på Karolina@genuinkontakt.se. Eller titta närmare på min sida om föreläsningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *